논문자료실

일러스트레이션포럼 제51호

논문유형 연구논문
국문 제목 포장디자인에 도입된 콜라보레이션 사례연구 - 한정판 화장품을 중심으로 -
영문 제목 On Collaborations in Packaging Design - Case Study on Limited Edition Cosmetics -
국문주제어 콜라보레이션 마케팅, 한정판 화장품, 포장디자인 영문주제어 Collaborative Marketing, Cosmetic Limited Edition, Package Design
국문초록 오늘날 내수 및 수출시장에서는 수많은 신제품이 쏟아져 나오고 있다. 경쟁 속에서 살아남기 위해 둘 이상의 브랜드가 함께 제품을 생산하는 콜라보레이션 마케팅(collaborative marketing)이 필수가 되었다. 최근 뷰티업계에도 같은 열풍이 불고 있다. 뷰티제품의 협업은 한정판 제품으로도 많이 나타나는데, 콜라보레이션 제품을 일시적인 기간 혹은 수량으로 한정하여 많은 소비자에게 적극적으로 구매를 유도한다.
이 논문은 뷰티 업계에서의 콜라보레이션의 경향을 분석하기 위해 한정판 화장품의 포장디자인(package design)에 도입된 콜라보레이션 사례를 조사하여 세 가지 유형으로 분류하였다. 세 가지 유형은 브랜드와 브랜드, 브랜드와 아티스트, 브랜드와 캐릭터의 콜라보레이션이다. 현재 한국 및 해외 뷰티 브랜드의 한정판 화장품의 콜라보레이션 사례들을 분석하여 위의 유형별로 목적과 파트너 브랜드의 특징, 협업 제품의 조형적 요소에서 나타난 공통점과 차이점을 살펴보았다. 이를 통해 각 유형의 특징을 도출하였으며, 각 콜라보레이션 전략이 어떤 브랜드에게 적합한지 알아보고, 미래를 전망해 보았다.
영문초록 Today, dozens of new products are pouring out in Korean and export markets. Collaborative marketing with new products and famous characters has become essential to survive in this competitive market situation.
Collaboration gets highly popular in the beauty industry in recent years. Collaboration of beauty products is also seen as a limited edition product, which induces purchasing actively to many consumers by limiting the temporary period or quantity.
In this paper, we investigate the collaborations introduced in the package design and classify them into three types. The three types include collaboration between brands, collaboration between brands and artists, and collaboration between brands and characters.
We analyzed the cases of limited cosmetic cosmetics in domestic and overseas beauty brands and examined the similarities and differences between them in terms of purpose, partner brand characteristics and formative factors of collaboration products. Through this, we derive the features of each type, find out which brands are suitable for each collaboration strategy, and look at the future.
주저자 이정원 국민대학교 테크노디자인전문대학원 시각디자인과 석사과정
교신저자 김민 국민대학교 테크노디자인전문대학원 시각디자인과 교수
공동저자
논문파일 08-51호-포장디자인에 도입된 콜라보레이션 사례연구.pdf(794.3K)
(사)한국일러스트레이션학회
고유번호: 108-82-05042 / 회장(대표): 최인숙
(13496) 경기도 성남시 분당구 양현로 322 코리아디자인센터 416
전화: 031-788-7298 / 팩스: 031-788-7299
E-mail: illust108@naver.com
입금계좌: 신한) 140-004-474396 (사)한국일러스트레이션학회

Copyright © 1983- KSIR. All Rights Reserved.
Website management by JUNI & PEOPLE